Ajankohtaista

12.06.2018

Toimintatapamme lemmikkien parhaaksi Evidensiassa

Hoidamme kaikkia lemmikkejä kuin omiamme.

Facebookissa on levinnyt laajalti maanantaina 1.6. julkaistu kirjoitus, jossa kritisoidaan eläinlääkäriasemillamme saatua hoitoa. Valitettavasti emme voi tietosuojasyistä ottaa julkisesti kantaa yksittäiseen potilastapaukseen, mutta haluamme muistuttaa, että asioilla on aina kaksi puolta. Toisinaan potilaan hoidosta vastanneiden eläinlääkäreiden ja asiakkaiden näkemykset lemmikin hoidosta eroavat toisistaan.

Kaikki saamamme palaute on meille tärkeää ja auttaa meitä kehittämään toimintaamme. Palauteprosessiimme kuuluu, että käsittelemme aina saamamme palautteet suoraan potilasta hoitaneilla klinikoilla, joiden tukena toimii asiakaspalvelutiimi. Pyydämme aina vastineen potilasta hoitaneelta eläinlääkäriltä ja klinikan johtajalta, joka on myös eläinlääkäri, ja mikäli asiakas toivoo hoitoon osallistumattoman eläinlääkärin näkemystä tapahtuneesta, voi esimerkiksi eläinlääketieteellinen johtomme ottaa asiaan kantaa. Suomessa eläinlääketieteellisiin kysymyksiin vastaa myös ulkopuolinen puolueeton taho, Eviran eläinlääkintävahinkojen arviolautakunta, johon kehotamme asiakasta olemaan tarvittaessa yhteydessä ja jonka päätöksiä olemme sitoutuneet kunnioittamaan. Mikäli hoidossa havaitaan virhe, kannamme luonnollisesti vastuumme.

On tärkeää muistaa, että potilaalle tehtävät tutkimukset ja toimenpiteet määritellään aina yhteistyössä hoitavan eläinlääkärin ja lemmikin omistajan välillä, ja lopullisen päätöksen tehtävistä tutkimuksista ja toimenpiteistä tekee aina viimekädessä omistaja. Evidensian syksyllä 2017 uudistuneen toimintatavan mukaisesti kaikkia klinikoitamme johtavat eläinlääkärit, mutta luonnollisesti jo keskitetymmän hallinnon aikana päätökset potilaan hoidosta on aina tehty eläinlääkäriasemilla, hoitotilanteessa, hoitavan eläinlääkärin ja omistajan yhteisellä päätöksellä.

Potilasturvallisuus on meille erittäin tärkeää, ja työskentelemme klinikoillamme sen eteen päivittäin. Potilasturvallisuuden parantamiseksi kiinnitämme erityistä huomiota hygieniaan, panostamme turvallisiin ja nykyaikaisiin tiloihin ja laitteisiin ja kaikissa toimenpiteissä on aina mukana hoitaja, joka mm. valvoo anestesiaa eläinlääkärin ohjeiden mukaan eläinlääkärin suorittaessa toimenpidettä. Hoitajat valvovat potilaita myös ennen ja jälkeen toimenpiteen.

Monilla eläinlääkäriasemillamme leikkaus- ja hammaspotilaat vastaanotetaan jo aamulla, hoidetaan päivän kuluessa ja noudetaan iltapäivällä, kun potilas on kunnolla herännyt valvotuissa olosuhteissa, joissa mahdollisiin komplikaatioihin voidaan reagoida välittömästi. Tämä on myös useiden asiakkaidemme arvostama toimintatapa, jolloin lemmikki on päivän hyvässä hoidossa ja valvonnassa klinikallamme ja omistaja voi olla rauhallisin mielin esimerkiksi töissä. Jos toimintatapa herättää kysymyksiä, pyydämme asiakkaita keskustelemaan asiasta avoimesti hoitavan eläinlääkärin kanssa.

Toimintatapa lisää leikkaussalisujuvuutta ja mahdollistaa potilasturvallisuuden ja toimenpiteiden vaatiman korkean hygienian. Edellä mainituista syistä omistajia ei voida yleensä päästää mukaan leikkaustoimenpiteisiin tai eläinten heräämöön. Toisinaan toimenpiteissä käytettävät nukutusaineet voivat aiheuttaa heräävässä lemmikissä sekavuutta, ja joskus tällaisissa tilanteissa eläimelle voidaan joutua asettamaan heräämisen ajaksi väliaikaisesti kuonokoppa, kauluri tai suojapuku, jolla estetään eläintä satuttamasta itseään. Näin varmistetaan myös henkilökunnan työturvallisuus. Jos eläin on herätessään rauhaton vieraassa ympäristössä, olemme luonnollisesti yhteydessä asiakkaaseen. Heräämössä eläintenhoitajamme valvovat, ruokkivat, ulkoiluttavat ja muuten hoitavat eläimiä jatkuvasti, päivystävissä eläinsairaaloissamme ympäri vuorokauden.

Evidensiassa työskentelee satoja eläinlääketieteen ammattilaisia yli 40 klinikalla ympäri Suomen. Evidensialaiset eläinlääkärit ja hoitajat antavat päivittäin kaikkensa suomalaisten lemmikkien hyvinvoinnin puolesta. Hoidamme kaikkia lemmikkejä kuin omiamme.